چطور میتوانیم سحر را باطل کنیم؟
راهکارهایی برای ابطال سحر و طلسم
سحر، جادو، بسته شدن بخت، سیاهی و خرافات؛
اینها عباراتی است که در زندگی روزمره ما دهان به دهان میچرخد که برخی به آن اعتقاد دارند و برخی خیر.
ممکن است برخی از ما به سحر و جادو اعتقاد داشته باشیم و برخی نه.
اما آنچه مشخص است، این است که سحر و جادو این روزها در زندگی عده ای از مردم وارد شده و تاثیراتی را هم بر آن گذاشته است.
ظاهراً در قرآن نیز اشارهای به آن شده است
که سایت دعا نگاران که توسط استاد زهرا ناد علی میباشد قصد دارد تا امروز پیرامون
Doanegaran. Com
اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد، پس با ما همراه باشید.
سحر در قرآن
سحر در لغت به معنای انجام کاری باطل است که به شکل حق درآمده که به آن خدعه نیز گفته میشود.
همچنین به هر چیزی که سبب آن پنهان و دقیق و ظریف باشد، اطلاق میگردد.
سحر در اصطلاح، مجموعه باورها، اعمال، فنون و روشهایی است که گمان میرود میتوان با بکارگیری آن شرایط طبیعی و فراطبیعی را دگرگون نمود و بدین ترتیب به اهدافی دست یافت.
و آنچه را که شیطان [صفت]ها در سلطنت سلیمان خوانده [و درس گرفته]بودند،
پیروی کردند؛
و سلیمان کفر نورزید، لیکن شیطان [صفت]ها به کفر گراییدند که به مردم سحر می آموختند؛
و [نیز از]آنچه بر آن دو فرشته، هاروت و ماروت، در بابِل فرو فرستاده شده بود [پیروی کردند]،
با اینکه آن دو [فرشته]هیچ کس را تعلیم [سحر]نمی کردند مگر آنکه [قبلًا به او]می گفتند:
«ما [وسیله]آزمایشی [برای شما]هستیم،
پس زنهار کافر نشوی.»
و [لی]آنها از آن دو [فرشته]چیزهایی می آموختند که به وسیله آن میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند.
هر چند بدون فرمان خدا نمی توانستند به وسیله آن به احدی زیان برسانند؛
و [خلاصه]چیزی می آموختند که برایشان زیان داشت،
و سودی بدیشان نمی رسانید؛
و قطعاً [یهودیان]دریافته بودند که هر کس خریدار این [متاع]باشد،
در آخرت بهرهای ندارد.
وه که چه بد بود آنچه به جان خریدند- اگر می دانستند.
این آیه از سحر و جادوگری در میان مردم بابل سخن میگوید و شاید تنها آیهای است که به تاثیر داشتن سحر اشاره میکند،
آنجا که بیان میکند ساحران بین زن و شوهر جدایی میانداختند.
به همین دلیل برخی علما سحر بیان شده در این آیه را سحر موثر خوانده اند.
اما در آیاتی دیگر به بی اثر بودن سحر اشاره شده است،
مثلا در آیه ۱۱۶ سوره اعراف که از سحر ساحران فرعون سخن گفته شده است، میفرماید:
«قَالَ أَلْقُواْ فَلَمَّا أَلْقَوْاْ سَحَرُواْ أَعْینَُ النَّاسِ وَ اسْترَْهَبُوهُمْ وَ جَاءُو بِسِحْرٍ عَظِیمٍ».
در عبارت «سَحَرُواْ أَعْینَُ النَّاسِ» در این آیه اشاره شده که این ساحران تنها چشمان مردم را سحر کردند.
یعنی با تلقینهایی که ساحران کرده بودند و صحنه سازی هایشان، این چنین در چشم مردم مجسم میشد که چوبها جان گرفته اند.
مفسران درباره سحر و حقیقت داشتن آن دیدگاههای مختلفی دارند.
برخی آن را واقعی میدانند، برخی معتقدند آیات قرآن درباره حقیقی بودن یا نبودن آن سکوت کرده است،
برخی نیز سحر را دارای اثر نمیدانند.
اکثر مفسران اهل سنت مانند فخر رازی سحر را واقعی میدانند.
در میان شیعیان نیز برخی مفسران مانند علامه طباطبایی و آیت الله مکارم سحر را حقیقی دانسته اند.
اما آیت الله مکارم تاکید میکند که این آیات مشخص نمیکند تاثیر سحر تنها روانی است یا تاثیر جسمانی هم دارد.
> مشتاقی هلیا: محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام نقل کرده:
جهت بطلان سحر، این دعا را بنویسید و همراه خود نگه دارید:
«قالَ موسی ما جِئتُم بِهِ السِّحر إنَّ الله سَیُبطِلُه إنّ الله لا یُصلِحُ عَملَ المُفسِدین و یَحِقّ الله الحَقّ بِکلِماتِه و لَو کَرِهَ المُجرِمون اَأنتم أشَدُّ خَلقاً أمِ السماءَ بناها رَفعَ سَمکَها فَسوّاها»
تا آخر آیات سوره نازعات.
در ادامه:
«فَوَقَعَ الحَقُّ و بَطَلَ ما کانُوا یَعمَلونَ فَغُلِبوا هُنالِکَ وَانقَلَبُوا صاغِرینَ و أُلقی السَّحرةُ ساجدین، قالوا آمَنّا بِربِّ العالَمین رَبِّ موسی وَ هارون»
۵- خواندن این آیه نیز جهت خنثی کردن اثر سحر وارد شده است:
«إنَّ ربّکم اللهُ الَذی خَلقَ السَموات وَ الأرض فی سِتةِ أیّام ثُمَّ استوی عَلی العَرش یُغشِی اللیل النَهار یَطْلبه حثیثاً و الشَّمْس وَ القَمر و النُجوم مُسخّرات بِأمره ألاَ لَه الخَلق و الأمر تَبارکَ اللهُ رَبّ العالَمین».
«ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِین». > مشتاقی هلیا: 🖼 ۶- در صحیفه الرضا از امام رضا علیه السلام نقل شده است:
به جهت دفع ضرر سحر و بطلان آن دستت را مقابل صورت قرار بده و بخوان:
«بِسمِ الله الْعَظیم رَبّ الْعرشِ الْعظیم إلاّ ذَهبت و انْقرضت».
۷- علامه کفعمی دعایی به عنوان حدیث قدسی نقل کرده است که خداوند به حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود:
کسی که دوست دارد از سحر در امان باشد، بگوید:
«اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَی وَ خَاصَّهُ بِکَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ کَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِیدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلَقِّفَهَا إِفْکَ أَهْلِ الْإِفْکِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِینَ وَ مُبْطِلَ کَیْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ کَادَنِی بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَیْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ وَ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّی تُرْجِعَهُ عَنِّی غَیْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ لِی وَ لَا شَامِتٍ بِی إِنِّی أَدْرَأُ بِعَظَمَتِکَ فِی نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَکُنْ لِی مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا یَا کَرِیم».